Η Όλγα Δαμάνη μας έχει καθηλώσει με την ερμηνεία της ως γιαγιά Ρηνιώ στον Σασμό, όμως στη σειρά του Alpha απλά διαπιστώσαμε για ακόμα μία φορά πόσο μεγάλη ηθοποιός είναι!
Η 79χρονη Όλγα Δαμάνη αποφοίτησε από το θέατρο Τέχνης και είναι παθιασμένη με την τέχνη που υπηρετεί πιστά από το 1975.
Στον τίτλο του κειμένου αναφέρουμε ενδεικτικά το Κάτω Παρτάλι και τον Σασμό γιατί απλά αυτές είναι οι πιο πρόσφατες δουλειές της κατά τις οποίες έκλεψε τις εντυπώσεις. Όχι πως στις άλλες πέρασε απαρατήρητη.
Έχουμε και λέμε:
«Αγριες Μέλισσες», το «Νησί», οι «Νύφες» ή ακόμα πιο πριν το «Γιούκερμαν», η «10η Εντολή», οι «Αέρινες Σιωπές», τα «Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά», η «Πρόβα του Νυφικού» και τόσες άλλες τηλεοπτικές επιτυχίες.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή σε ό,τι έχει να κάνει με την καριέρα της. Μετά την αποφοίτησή της από τη Σχολή του Θεάτρου Τέχνης δεν εργάστηκε αμέσως ως ηθοποιός. Εργάστηκε αρχικά ως δακτυλογράφος, μετά ως τηλεφωνήτρια αλλά και σε δικηγορικό γραφείο.
Εκεί, ως πελάτης του δικηγορικού αυτού γραφείου ήταν ο αξέχαστος Μάνος Κατράκης και ήταν εκείνος που την έπεισε να ασχοληθεί με το θέατρο.
«Όταν έδινα εξετάσεις στο Εθνικό Θέατρο από κάτω ήταν τα “ιερά τέρατα” και άκουσα “μπράβο” από την Κατίνα Παξινού. Αυτό ήταν μία από τις πιο σημαντικές στιγμές στη ζωή μου. Δεν ήξερα τι θέλω να κάνω στη ζωή μου. Συνάντησα καρμικά τον Μάνο Κατράκη σε ένα δικηγορικό γραφείο, που ήμουν δακτυλογράφος, και μου είπε να δώσω εξετάσεις στο Εθνικό», έχει δηλώσει σε συνέντευξή της στο «Happy Day» για την αρχή των… πάντων.
Δούλεψε για το Θέατρο Τέχνης ενώ ακολούθησαν τηλεοπτικοί ρόλοι αλλά και σπουδαίες ερμηνείες στον κινηματογράφο.
Για περίπου εννέα χρόνια, από το 1986 ως το 1995 έπαιξε για το Εθνικό Θέατρο στις παραστάσεις: «Εξορία» του Π. Μάτεσι, «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη, «Βεγγέρα» του Δ. Καπετανάκη, «Η δολοφονία του Μαρά» του Π. Βάις κ.α.
Έχει παίξει και σε παραστάσεις αρχαίου δράματος και σύγχρονου δραματολογίου: Αριστοφάνης, Αισχύλος, Μολιέρος, Μαριβώ, Γκολτόνι, Σαίξπηρ, Ίψεν, Λόρκα, Άρθρουρ Μίλερ, Εντουάρτο ντε Φιλίπο, Δ. Σολωμός, Παλαμάς, Γουζέλης, Χουρμούζης, Σκούρτης, Αρμένης κ.α.
Έχει συνεργαστεί με κορυφαίους συναδέλφους τους, ανάμεσά τους: οι Αλέκος Αλεξανδράκης, Βέρα Ζαβιτσιάνου, Κώστας Αρζόγλου, Γρηγόρης Βαλτινός, Κώστας Τσιάνος, Γιάννης Μπέζος, Σπύρος Παπαδόπουλος, Δήμητρα Παπαδοπούλου, Βλάσης Μπονάτσος, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Μίνα Αδαμάκη, Ρένια Λουιζίδου, Γιώργος Αρμένης, Γιώργος Παρτσαλάκης, Στέλιος Μάινας, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μηνάς Χατζησάββας και πολλοί άλλοι. Την έχουν σκηνοθετήσει επίσης μεγάλα ονόματα του χώρου όπως οι Βασίλης Παπαβασιλείου, Γιώργος Αρμένης, Σταύρος Τσακίρης, Νικαίτη Κοντούρη, Γιάννης Διαμαντόπουλος, Βασίλης Νικολαΐδης, Ανδρέας Βουτσινάς κ.α.
Έχει παίξει σε πολλές ταινίες όπως η «Λιούμπη», ο «Διαχειριστής», το «Δις Μαδιάμ», ο «Καζαντζάκης». Για την ταινία μικρού μήκους «Εν λευκώ» πήρε και το Κρατικό Βραβείο Ποιότητάς, ενώ τελευταία συμμετοχή σε ταινία είναι το «Για Πάντα».
Η μοναξιά της προσωπικής της ζωής
«Δεν υπάρχουν συνταγές σε αυτά τα πράγματα. Ο έρωτας ή σε βρίσκει ή δεν σε βρίσκει» είχε πει η Όλγα Δαμάνη για την προσωπική της ζωή στο Κυπριακό περιοδικό Down Town όταν είχε ερωτηθεί.
Σε άλλο σημείο της συνέντευξής της είχε αποκαλύψει: «Πριν πάω στη σχολή ήμουν αρραβωνιασμένη, αλλά οι ανησυχίες που αισθάνεται ένα κορίτσι 19 χρόνων, όπως ήμουν εγώ τότε, δεν μου επέτρεψαν να προχωρήσω σε γάμο. Αυτό που πάντα ονειρευόμουν ήταν να βρω έναν σύντροφο, με τον οποίο θα μπορούσαμε να είμαστε μαζί ”για πάντα”. Αλλά, δυστυχώς, αυτό το ”για πάντα” δεν ισχύει για όλους τους ανθρώπους. Λίγοι είναι οι τυχεροί που το έχουν καταφέρει», είπε χαρακτηριστικά η ηθοποιός.
Όσο για τη μητρότητα και πώς τελικά δεν απέκτησε ποτέ δικά της παιδιά, η Όλγα Δαμάνη είχε αποκαλύψει: «Πάντα αγαπούσα τα παιδιά, αλλά όσο ήμουν αφοσιωμένη στο θέατρο, δεν αισθάνθηκα ότι έλειπε κάτι από τη ζωή μου. Όταν αργότερα αισθάνθηκα αυτή την έλλειψη, ήταν αργά».